FAITH IN FILM 2020: BALLOON

Filmprisen Faith in Film deles ut under Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) av Tromsø Kirkeakademi, Senter for kirke, kunst og kultur (KULT), TIFF og Norske Kirkeakademier. Prisen har som mål å løfte opp en film som tar opp religionens betydning i menneskers liv og i samfunnet. Prisen skal stimulere til både refleksjon og kritikk om religionens plass, og gi innsikt i livssynsspørsmål eller åndelighet.

Årets Fait in Film gikk til Pema Tsedens film Balloon. Om filmen sa årets jury, Sigrun Høgetveit Berg, Didrik Søderlind og Kristin Aalen:

Vinnerfilmen har mange sterke kvaliteter, men passer først og fremst svært godt inn i Faith in Film-prisens kriterier: Den beskriver spenningene mellom det sekulære og det åndelige, det politiske og det religiøse, det moderne og det tradisjonelle. Filmen handler i sær om familieforhold, relasjoner og ulike forventninger mellom ulike medlemmer av familiene. Det er en film som får oss til å tenke, til å føle, og til å reflektere kritisk om religionens plass i våre samfunn og i våre liv.

Du kan lese mer om filmen på tiff.no side nettsider: https://tiff.no/program/2020/balloon

Styreleder i Norske Kirkeakademier Kjell Y. Riise har vært koordinator for Faith in Film-juryen siden starten. Han kommenterer årets øvrige nominerte filmer slik:

Adam er en usedvanlig vakker film om en ung, ugift kvinne som venter barn i et samfunn hvor det å være alenemor kan synes som en umulighet. Filmen berører imidlertid i liten grad problemstillinger knyttet til tro og livssyn, og var nok derfor mindre aktuell som prisvinner.

Angels on Diamond Street er en dokumentarfilm fra en menighet i Philadelphia i USA. Denne menigheten har et stort hjerte for gatas folk. Filmen viser også hvordan en meksikansk familie på flukt tas i mot i denne kirken, om livet på suppekjøkkenet, og gir et levende og humørfylt bilde av kirkens liv. En film som gis en varm anbefaling, også i lys av filmprisens kriterier!

iHuman er en norskprodusert, tankevekkende dokumentar om kunstig intelligens. Filmen rommer intervjuer med personer som har ulike vurderinger av hva framtiden vil føre med seg. Bruken av kunstig intelligens reiser en rekke store spørsmål av etisk art. Denne filmen kan bidra til økt bevissthet om både muligheter og farer som denne teknologien representerer.

Sanctorum har et poetisk filmspråk. En liten landsby, bortgjemt mellom de meksikanske fjellene, er hjemsøkt av krigen mellom militæret og narkotikakartellene. Innimellom høres rare lyder fra himmelen. Er dette et ondt forvarsel, slik som profetiene hevder? Vi møter en kvinne som i mangel av andre muligheter produserer marihuana for kartellene, og hennes lille sønn. Konflikten mellom militæret og narkotikabandene skal komme til å ramme den lille, fattige landsbyen brutalt. En dag kommer hun ikke tilbake fra arbeidet. Bestemora til gutten sender gutten ut i naturen for å be til sola, vinden og vannet så de skal bringe mora hans tilbake. Filmen er ikke så enkelt tilgjengelig, men de svært krevende livsvilkårene er beskrevet på en tankevekkende måte, og gjør den dessverre aktuell.

Valley of Souls er også en gripende fortelling om et menneskes møte med paramilitære grupper, denne gang i Colombia tidlig på 2000-tallet. Filmen følger en fars leting etter sine sønner, som er drept og dumpet i elva. «Fri meg fra det onde» mumler fiskeren José før han stiger opp i kanoen og padler nedover Magdalena-elva. Med nærbilder av denne faren i møte med voldens brutalitet og ondskap, og med hans forsøk på å finne støtte i religionen, blir filmen et bilde på mange menneskers søken etter fred. En sterk og annerledes film, med et egenartet filmspråk.